MEVABAKIMEVI

Yaşlılarda Fiziksel Aktivite ve Aktif Yaşlanma          

 

Yaşadığımız Dünya ve insanlar, giderek yaşlanmaktadır. Yaşlanma ile beraber kardiyovasküler hastalıklar, diyabet, tansiyon, kanser, demans (bunama) gibi birçok hastalık gözlenebilmektedir. Kronik hastalığı olmayan yaşlılarda bile, solunum, dolaşım, sindirim, üriner, kas-iskelet sistemi, bilişsel aktivite ve iletişim olmak üzere birçok fizyolojik değişim gözlenmektedir. Bu değişimler, yaşlı bireylerin günlük yaşam aktivitelerini ve yaşam kalitesini ciddi oranda olumsuz etkilemektedir.

            Yaşlanma ile beraber ortaya çıkan kas kuvvetindeki azalma, yaşlının kas kütlesindeki ve gücündeki azalma ile ilişkilidir. Kas hücrelerinde protein sentezinin azalması, sinir sisteminde yanıt verme süresinin artması ile hareketler yavaşlar, kaslar zayıflar ve kas kütle kaybı gözlenir. Düzenli yapılan fiziksel aktivite ile, vücut fonksiyonlarının sağlıklı devam etmesi sağlanabilmektedir. 

            Yaşlı bireylerde aktif yaşlanma, sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel olarak, yaşlıları yaşamın içinde kalmaları ve yaşam kalitelerini sürdürebilmeleri açısından önemlidir. Bireyi her yönden hayatın içerisinde tutarak, yaşamdan keyif almaları sağlanmalıdır. Düzenli fiziksel aktivite, aktif yaşlanma için yapılacakların başında gelmektedir. Yeterli fiziksel aktivite yapılması, zihinsel ve fiziksel aktivitelerin korunmasını sağlar. Fiziksel aktivite sayesinde ortalama yaşam süresi ve kalitesi artar, engellilik/hastalık gibi birçok durum önlenir. 

      Fiziksel Aktivitenin Etkileri 

- Yaşlanma ile beraber oluşan fizyolojik değişimleri yavaşlatır. 

- Yaşlanma ile beraber ortaya çıkan vücuttaki değişimleri düzenler, kontrol altında tutar. 

- Kronik hastalıkların önlenmesini, kontrol altında tutulmasını sağlar. 

- Kas-iskelet sisteminde meydana gelecek kas güçsüzlüğü, kemik erimesi gibi durumlar önlenir. 

- Yaşam kalitesini arttırır.

- Psikolojik olarak yaşlıları olumlu etkiler, depresyon, kaygı gibi durumların düzeylerini azaltır ve baş etmelerine yardımcı olur.

- Denge-koordinasyon problemlerini ve düşme riskini azaltır. 

- Sağlıklı yaşlanma sağlanarak yaşam süresi uzar.